Fahami Personaliti Diri Anda, Melalui 16 Soalan Mudah Ini Sekiranya Ia Benar Berlaku

Anda ambil sedikit masa untuk jawab soalan ini sebab ia benar-benar melambangkan siapa anda sebenarnya2..

 

Ambil sehelai kertas dan cuba jawab soalan ini dengan spontan. Analisis nye selepas ini ye

 

Situasi:

Anda berada di dalam hutan

1- nyatakan dengan siapa anda berjalan?

 

Sedang anda berjalan tiba-tiba terserempak seekor haiwan

2- nyatakan apakah haiwan itu

 

Tindakan anda terhadap haiwan itu

3- (biarkan dan pandang je/lari dari haiwan itu/ dapatkan haiwan itu)

 

Anda teruskan perjalanan, tiba-tiba ternampak segugus kunci

4- nyatakan bilangan kunci itu

(dari 1-10 anak kunci)

 

Anda teruskan perjalanan, tiba2 anda ternampak sebuah rumah di tengah hutan.

pada fikiran anda..

5- adakah rumah itu berpagar?

 

6- pintu rumah tu terbuka atau tertutup?

 

Anda pun masuk ke rumah itu. pergi ke ruang tamu dan ternampak meja.

7- apakah bentuk meja itu?

(Bulat/ Oval / Segiempat / Segitiga)

 

Atas meja ada pasu…

8- Berapa banyak air dalam pasu itu?

(Penuh / Setengah / Kosong)

 

Pasu itu diperbuat daripada apa?

9- (Kaca / seramik / tanah liat) (logam / plastik / kayu)

 

Anda teruskan perjalanan ke belakang rumah. anda melihat sebuah air terjun dari jauh.

10- Berapakah laju air itu?

( Skala 1-10 : 1-perlahan 10-paling laju)

 

Anda terus berjalan dan ternampak sebuah taman. tiba-tiba anda ternampak sebuah kotak peti.

11- Apa ukuran kotak itu?

(kecil / sederhana / besar)

 

Kotak itu diperbuat daripada?

12- (cupboard/ kertas / kayu / logam)

 

Tak jauh dari taman anda ternampak sebuah jambatan.

13- jambatan diperbuat daripada apa?

(logam / kayu / rotan)

 

Di seberang jambatan, ada seekor kuda.

14- Apakah warna kuda itu?

(putih / kelabu / coklat / hitam)

 

Apa yang kuda lakukan?

15- (diam dan tenang / menggigit rumput / berlari)

 

 

16- Tiba-tiba, tak disangka ribut datang, tak jauh

daripada kuda. Anda mempunyai 3 pilihan:

(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?

(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?

(iii) lari ke kuda, naik dan terus pergi?

 

Berikut adalah tafsiran jawapan anda:

(1) Dengan siapa anda berjalan merupakan orang yang paling dekat dan rapat di hati anda.

 

(2) Haiwan yang anda jumpa simbolik kepada masalah yg anda hadapi. saiz haiwan yang besar menunjukkan anda menganggap sesuatu masalah itu besar

 

(3) Tindakan anda kepada haiwan merupakan tindakan anda kepada masalah yang anda hadapi. kalau anda lari dari haiwan maksudnya anda memang suka lari dari masalah

 

(4) Kunci

1 – kamu punya satu teman baik dalam hidup anda

2-5 – anda mempunyai beberapa teman baik dalam hidup anda

6-10 – anda punya banyak teman baik

 

(5) Rumah

berpagar : close-minded

tidak berpagar : open minded

 

(6) Pintu

terbuka : senang berkongsi dan bercerita masalah atau diri kepada orang lain

tertutup : tak suka bercerita dan rela memendam nye

 

(7) Meja

Bulat / oval – teman yang datang, anda akan menerima dan mempercayai mereka sepenuhnya

Persegi – anda sedikit lebih cerewet tentang kawan-kawan dan hanya boleh geng dengan orang yang anda fikir sama frekuensi sahaja

Segitiga – kamu benar-benar sangat sangat pilih-pilih teman-teman dan tidak ada banyak kawan dalam hidup anda

 

(8) Pasu

Kosong – cita-cita dan keinginan hidup anda tidak terpenuhi

Setengah penuh – apa yang anda inginkan dalam hidup anda adalah setengah dah tercapai

Penuh – hidup anda benar-benar terpenuhi dan baik untuk kamu!

 

(9) Kaca / tanah liat / seramik – kamu lemah dalam hidup anda dan cenderung menjadi rapuh

logam / plastik / kayu – and kuat dalam hidup anda

 

(10) Air terjun

0 – tidak ada dorongan seksual sama sekali

1-4 – ghairah seks rendah

5 – ghairah seks sederhana

6-9 – ghairah seks tinggi

10 – ghairah seks sangat tinggi …

 

(11) Saiz kotak:

kecil – ego rendah

menengah – ego sederhana

besar – ego tinggi

 

(12) Material peti:

cupboard/ kertas / kayu (non-bersinar) – rendah hati

kepribadian

logam – bangga diri

 

(13) Adapun material jambatan:

jambatan logam – punya ikatan yang sangat kuat dengan teman-teman anda

jambatan kayu – hubungan sederhana dengan rakan-rakan anda

rotan – anda tidak berada dalam hubungan baik dengan teman-teman

 

(14) Warna kuda:

putih – pasangan anda adalah murni dan baik dalam hati anda.

kelabu / coklat – pasangan anda sederhana di hati.

hitam – pasangan anda sepertinya tidak begitu baik di hati dan tampaknya menjadi pertanda buruk.

 

(15) Tindakan kuda:

diam dan tenang / menggigit rumput – pasanganmu adalah sangat sederhana dan rendah hati.

berlari-lari – pasangan anda adalah liar dan agak sukar dikawal

 

(16) Ini yang terakhir tapi yang paling penting bagian dari ujian ini.

Dari bagaimana saya menamatkan cerita … pendekatan tornado …

Apa yang akan kamu lakukan? Hanya ada 3 pilihan:

(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?

(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?

(iii) lari ke kuda, naik dan pergi?

 

Apa yang akan anda pilih?

Sekarang, di atas ini ditandai dengan hal-hal ini:

Tornado – masalah dalam hidup anda

peti – anda

Jambatan – kawan-kawan anda

Kuda – pasangan

 

(i) Jadi, jika anda memilih kotak, anda bergantung kepada diri sendiri setiap kali anda menghadapi masalah.

(ii) atau jika anda memilih jambatan, anda akan pergi ke kawan-kawan setiap kali anda menghadapi masalah.

(iii) atau yang terakhir jika kamu memilih kuda, anda mencari pasangan anda setiap kali anda menghadapi masalah.

 

Adakah ia benar-benar melambangkan diri anda? Jika ye, kongsikan kepada kawan anda yang lain.

 

Sumber: Nakbebel via Sehinggit

‘Dik, Bayar Untuk Diorang Sekali’

Pagi ini, saya pergi potong rambut. Tukang guntingnya berasal dari India dan berusia agak muda. Bayaran sebenar hanya RM12, tetapi hari ini saya bayar dia RM32 termasuk RM20 sebagai tip untuknya.

Dia agak terkejut, lalu saya memberitahunya, “this one you keep,” dan saya kata terima kasih kepadanya kerana mengunting rambut sebelum bergerak pulang ke rumah.

Semasa dia memotong rambut saya, tiba-tiba saya terfikir, berapalah sangat gaji dia dan berapa banyak duit yang dia hantar pulang ke kampungnya dengan kadar mata wang negara kita pada waktu ini? Dia ada isteri dan anak tak di negara sendiri? Dia dah bersarapan ke belum? Berapa nilai RM20 pada dia?

Baru tadi pula, saya makan tengah hari agak lewat di gerai kawasan Bukit Bintang ini. Saya ternampak dua anggota tentera dan dua anggota polis sedang makan bersama-sama dengan senjata di tangan.

Saya buka dompet dan tengok hanya ada RM20 sahaja. Saya beritahu pelayan yang saya nak pergi ke bank bersebelahan kedai sebentar untuk mengambil wang.

Balik dari bank, saya lihat mereka masih berada di situ.

“Dik, abang-abang polis dan tentera itu, mereka dah bayar ke belum?” soal saya pada pelayan gerai.

“Belum lagi bang,” balasnya

Lalu saya menyuruhnya kirakan sekali harga makanan saya dengan harga makanan mereka kerana saya mahu membayar untuk mereka. Lagipun, berapalah sangat harga makanan yang mereka makan. Total hanya RM30 untuk mereka berempat.

Setakat RM30 itu, cukup ke untuk kerja yang mereka lakukan yang melindungi nyawa orang lain dan bahayakan nyawa diri sendiri? Boleh ke duit itu membeli nyawa mereka kalau mereka mati? Jadi apa maksud RM20 atau RM30 itu untuk saya? Ia hanya satu nilai di atas sekeping kertas.

Sudah 31 tahun saya hidup dan katakan tiba-tiba kalau saya mati esok, kertas itu tidak akan bagi apa-apa manfaat pada saya. Saya mengaku saya tidaklah berduit sangat tetapi apa yang menghalang saya dari memberi? Apa yang membuatkan kita berfikir dengan hanya membuat duit, simpan dan kumpul bertan-tan duit dan selepas itu digunakan untuk diri sendiri akan membuatkan kita bahagia?

Duit itu boleh menjamin hidup kita kekal ke? Sudah tentu tidak! Kalau hari ini saya tidak menghabiskan RM50 ini untuk orang lain, saya mungkin tengah minum di pub dan enjoy. Mungkin pergi beli baju berjenama yang baru, makan malam di Tony Roma’s ke, minum di Starbucks ke, paling tidak pun isi minyak kereta sampai penuh.

Tetapi cuba fikirkan betul-betul, itu saja ke yang penting dalam hidup kita? Hidup ini hanya tentang diri kita sahaja ke? Bukan ke kita semua ini manusia dan hidup untuk matlamat yang sama? Jadi kenapa nak kedekut sangat?

Hari ini, RM50 yang saya keluarkan tidak membuatkan saya hilang senyuman, rasa lapar atau sedih. Saya juga tidak menyesal dan pastinya saya tidak akan jatuh miskin. Apa yang saya hilang, saya sentiasa boleh dapat semula.

Perkara ini membuatkan saya sedar tentang apa yang kita ada hanyalah satu nilai di atas kertas. Tetapi kalau kita letakkan nilai kertas ini pada diri kita sendiri, barulah hidup ini benar-benar berbaloi. Hidup ini bernilai, hanya kalau kita ada nilai.

Di akhir hayat, semua yang kita ada adalah semua yang kita pernah berikan. – Jagdish Singh | PIXELMEDIA

Kredit : The Reporter

 

Rahsia Latihan Komando Malaysia Didedahkan Kepada Umum

Rahsia latihan komando Malaysia didedahkan bukanlah cerita baru, namun yang di dedahkan hanyalah asas sahaja dan latihan sebenar sememangnya rahsia bagi menjaga rahsia ketenteraan Malaysia.

Kursus asas komando ada 4 cara asas untuk di anugerahkan beret hijau, 4 cara asas ini amat penting dalam latihan komando. Bukan senang untuk mendapatkan beret hijau.

1. Latihan Pemanas Badan
2. Ikhtiar Hidup
3. Laut
4. Ujian Akhir

 

1. Latihan Pemanas Badan

Ujian pemanas badan atau lebih dikenali sebagai peringkat kem berlangsung di Kem Sg Udang selama 5 minggu. Latihan di sini disebut pemanas badan untuk pelatih bersedia menghadapi latihan di peringkat seterusnya yang mungkin lebih mencabar. Pelatih akan diperkenalkan dengan kehidupan seorang komando dan dididik agar tidak kenal erti belas kasihan, terutamanya kepada musuh.

Beberapa kemahiran rahsia juga diajar di sini. Antara latihannya seperti abseiling dari menara dan helikopter, latihan menembak, perubatan medan, penggunaan pelbagai senjata, bahan letupan, semboyan dan sebagainya. Antara syarat‐syarat yang perlu dipatuhi sepanjang kursus selama 3 bulan ini, pelatih hanya boleh tidur selama lebih kurang 3 jam sahaja. Pelatih juga tidak dibenarkan mandi.

Makanan yang diberikan tidak sempurna, tetapi berkhasiat. Sementara latihan fizikal pula ialah:

  • Larian jarak jauh (76km) yang perlu dilengkapkan dalam 2 sesi iaitu siang dan malam, tidak melebihi 12jam . (Jumlah larian 152km)
  • Jalan lasak/laju 25km
  • Pandu arah pelbagai bentuk muka bumi(138km), juga dalam 2 sesi dan dalam masa yang ditetapkan.(Jumlah perjalanan 276km)

 

2. Ikhtiar Hidup

Latihan ikhtiar hidup dijalankan selama 3 minggu melibatkan kawasan hutan dan paya. Peringkat ini adalah yang paling sukar dalam kebanyakan kursus komando. Ia memerlukan ketahanan mental dan fizikal yang amat tinggi. Tidak disediakan makanan. Pelatih diajar dan seterusnya berusaha untuk mencari makanan sendiri di kawasan sekeliling untuk terus hidup. Khemah juga tidak disertakan bersama.

Pelatih hanya tidur di kawasan‐kawasan selamat seperti di atas pokok. Latihan teknik ronda dalam kumpulan kecil dan segala ilmu peperangan hutan didedahkan. Aktiviti pandu arah dalam hutan sejauh 90km juga diwajibkan. Sebelum latihan di paya, sekali lagi pelatih akan mengharungi perjalanan pelbagai bentuk muka bumi sejauh 160km (tidak boleh lebih dari 3 hari) Antara syarat jalan jauh itu, pelatih tidak boleh berhenti berjalan kecuali buang air dan makan.

Di paya, pelatih harus menanggalkan pakaian kecuali seluar dalam, seluruh tubuh mesti disapu dengan lumpur bagi tujuan mengelak dari dihidu atau digigit oleh hidupan liar di paya. Teknik bekukan kedudukan,operasi dan asas pertempuran di kawasan paya diajarkan. Tidak ketinggalan, ikhtiar hidup.

Pelatih diberi beberapa batang mancis, parang dan seorang satu tempurung kelapa. Para pelatih juga perlun membuat tombak runcing sebagai alat tambahan untuk berburu.

3. Laut

Pelatih akan dibawa kembali ke Kem Sg Udang untuk memulakan peringkat laut selama 2 minggu. Kemahiran paling asas yang diajarkan di sini ialah berenang di dasar laut, drown proofing dan teknik menahan nafas. Lain‐lain seperti ikhtiar hidup laut, isyarat kod morse dan pertempuran di dasar dan permukaan.

Aktiviti berkayak dengan kanu sejauh 20km dan pandu arah laut hanya 10km. Peringkat laut merupakan ujian paling ringan dalam kursus asas komando.

4. Ujian Akhir

Setelah kesemua peringkat diharungi, maka tamatlah sesi pembelajarannya. Tiba masanya untuk para pelatih menghadapi ‘ujian’ untuk dinilai apakah pelatih dapat mengaplikasikan apa yang telah dipelajari sebelumnya dengan sebaik mungkin.

Terlebih dahulu pelatih akan di beri taklimat secukupnya untuk persediaan ujian akhir ini. Ia akan lebih bersifat realistik. Ia di pecahkan kepada 3 peringkat utama:

Peringkat perjalanan/Air gelap

Maksud perjalanan di sini ialah perjalanan menuju ke kawasan operasi. Biasanya ia mengikut jalan sungai. Pelatih akan bertolak pada waktu malam dengan menggunakan kanu. Jarak perjalanan ini tidak tetap, mengikut berapa panjangnya anak sungai.

Peringkat Operasi

Tiba dikawasan operasi yang telah dikenal pasti, pelatih akan membuat satu serangan ke atas kubu musuh tersebut. Serangan itu sama seperti demonstrasi serangan pantai semasa hari penganugerahan beret. Cuma kali ini skalanya lebih besar dan kompleks.

Peringkat Pelarian

 

Setelah serangan berjaya dilaksanakan dan objektif tercapai, pelatih dipaksa sekeras‐kerasnya berundur dari kawasan itu tanpa meninggalkan sebarang kesan. Mereka perlu melarikan diri dan mengelak dari dikesan oleh jurulatih yang bertindak sebagai musuh (bersenjata).

Proses pembolosan ini dipanggil Escape & Evasion (E&E). Jarak pelarian biasanya mencecah 200km untuk pelatih sampai ke checkpoint yang ditetapkan. Sekiranya pelatih dapat dikesan dan tertangkap, jurulatih yang bertindak sebagai musuh tadi akan mendera dan menekan mental pelatih supaya membocorkan maklumat rakan‐rakan pelatih lain yang berjaya mengelakkan diri. Sekiranya pelatih memberitahu apa‐apa rahsia, maka beliau akan gagal keseluruhan kursus dan tidak layak memakai beret hijau. Ini disebabkan pelatih tersebut tidak tahan akan seksaan yang dikenakan.

Oleh itu, sekiranya seksaan dalam latihan pun tak boleh tahan bagaimana pula nak menghadapi seksaan oleh musuh sebenar yang jauh lebih perit, bahkan sampai meragut nyawa. Terdapat pelbagai bentuk penderaan/penyeksaan seperti dipukul, dipaksa memakan najis, digantung dengan keadaan kepala di bawah & lain‐lain.

Sebagai tambahan, terdapat syarat‐syarat yang perlu dipatuhi jurulatih dalam latihan penderaan ini. Antaranya ialah tidak boleh menyeksa rekrut sehingga menyebabkan kecederaan dalaman atau kematian.

 

Penganugerahan Beret Hijau

Pelatih yang berjaya dan di sahkan layak bergelar KOMANDO, mereka di beri kerehatan di sebuah kem tentera, iaitu di mana tempat berakhirnya proses E&E yang telah di terangkan sebelumnya. Juga memberi peluang kepada rekrut‐rekrut baru komando tadi berhubung dengan keluarga dan membuat persediaan semasa hari penganugerahan.

Jadi, tidak hairanlah sekiranya anggota komandoa Angkatan Tentera Malaysia diiktiraf sebagai antara komando terbaik di dunia sehingga pernah di dokumentarikan oleh History Channel. Kalau latihan asas begini pun dah brutal, yang betul-betul tak tahulah macam mana kan?

 

Sumber : Oh Gebang

Jangan Terus Minum Air Masak Sekiranya Tercekik Tulang Ikan Di Tekak, Bahaya. Jom Baca Penjelasan Doktor Ini

Bagi penggemar makanan laut, tiada apa yang lebih menyelerakan daripada menikmati ikan laut segar sama ada dibakar ataupun digoreng. Hampir setiap orang pernah mengalami pengalaman tercekik tulang ketika kita sedang asyik menikmatinya.

Ramai yang tidak tahu cara yang betul untuk mengeluarkan tulang ikan yang tersekat pada kerongkong. Gambar ini membantu anda menyelesaikan masalah yang mungkin anda pernah alami satu ketika dulu.

Rata-rata masyarakat yang mengalami masalah ini akan minum air masak, berkumur dengan cuka, makan kuning telur dan menggunakan kaedah ‘kepal nasi’. Tetapi sebenarnya anda salah!

Perkara itu akan menyebabkan kerongkong anda merah dan bernanah.

Langkah pertama yang patut dilakukan adalah meminta orang yang terdekat dengan anda untuk melihat dengan menggunakan torchlight atau lampu suluh ke dalam mulut anda. Sekiranya tulang yang tersekat itu tidak dalam, anda boleh menariknya keluar dengan menggunakan pin.

Namun, jika tulang tersebut terlalu dalam dan anda tidak tahan akan kesakitan yang dialami, anda perlu segera berjumpa doktor.

Terdapat beberapa kes berkaitan kesalahan mengatasi masalah mengeluarkan tulang ikan yang telah memudaratkan mangsa dan kesilapan ini sebenarnya tidak boleh dipandang ringan dan perlu dianggap serius.

Kes pertama : Mangsa meninggal dunia.

Seorang wanita yang berasal dari Wuhan, China sedang menikmati hidangan ikan, apabila secara tiba-tiba secebis tulang ikan telah tersangkut di saluran kerongkongnya. Wanita ini telah menelan dua ketul nasi kepal sekaligus bagi memaksa tulang itu ditelan.

Dua hari kemudian, wanita ini mengalami kesakitan di dadanya, mendapat demam panas dan kejutan jantung. Setelah pemeriksaan gastroskopi dijalankan di hospital, doktor telah menemui sebatang tulang ikan sepanjang 2 sentimeter di saluran kerongkongnya. Oleh kerana wanita ini telah mengalami pendarahan yang berterusan, nyawanya telah gagal diselamatkan dan meninggal dunia.

Kes kedua : Menelan tulang ikan secara paksa.

Sebatang tulang ikan halus berukuran 2.2 sentimeter hampir meragut nyawa seorang nenek berusia 62 tahun ketika dia sedang menikmati hidangan ikan dan tulang ikan tersebut telah tersangkut di kerongkongnya.

Pada mulanya, nenek bernama Zhang ini ingin mengatasi masalah ini dengan cara menelan secara paksa tulang ikan tersebut. Akibatnya, tulang ikan tersebut telah tertusuk di bahagian kerongkongnya yang nyaris terkena pada lengkungan aorta vaskular terbesar dalam tubuh badan pada jarak 3 milimeter. Sekiranya terkena pada bahagian ini, ia pasti boleh mengancam nyawanya.

Seorang doktor pakar gastroenterologi di Hospital Xinqiao, China telah berjaya mengeluarkan tulang ikan ini dengan kemahiran teknik endoskopi lalu telah dapat menyelamatkan nyawa nenek ini.

Kes ketiga : Tulang ikan yang menembusi dinding usus.

Dua puluh tahun yang lalu, seorang doktor pernah bertemu dengan kes seorang wanita kaya yang datang ke hospital dengan tulang ikan yang telah tersangkut di kerongkongnya.

Doktor ini telah menyarankan supaya wanita ini menggunakan kaedah endoskopi untuk mengeluarkan tulang ikan tersebut. Tetapi wanita ini telah enggan mengikut saranannya untuk melakukan pemeriksaan dan terus pulang ke rumah.

Seminggu kemudian, keadaannya menjadi lebih parah, tulang ikan itu telah menembusi ruang aorta, dan wanita ini telah mengalami pendarahan yang banyak sehingga meninggal dunia. Sayang dengan wang banyak tetapi tidak mahu membelanjakannya untuk tujuan menyelamatkan nyawa.

Doktor ini memberitahu lagi kes seorang pesakit yang telah tersangkut tulang ikan di kerongkongnya dan telah pergi ke hospital. Namun, para doktor di situ telah mengarahkannya untuk pergi ke hospital lain yang boleh mengeluarkan tulang ikan tersebut, yang mana telah menembusi lengkungan aorta. Akan tetapi pesakit ini tidak mempercayainya.

Selepas itu ketika keadaan semakin parah, pesakit ini telah pergi ke hospital yang disarankan dan pada waktu itu pesakit ini telah muntah darah dan tidak dapat diselamatkan. Usianya baru dalam lingkungan 30-an.

Seorang doktor bernama Xu Siwei dari Hospital Universiti Zhejiang, China yang telah berpengalaman selama 30 tahun sebagai pakar bedah kardiotorak berkata beliau pernah menemui lima orang pesakit yang telah menderita dengan kecederaan esofagus dan aorta akibat tulang ikan yang pada mulanya telah tersangkut di bahagian kerongkong. Empat daripada lima pesakit ini telah meninggal dunia.

Jadi, jangan ambil mudah sekiranya tulang ikan telah tersangkut di bahagian kerongkong. Jika dibiarkan dan tidak dirawat dengan cara yang betul, ia boleh memudaratkan dan membahayakan nyawa.

Sumber: Era Baru

Hargai Mereka Sebelum Terlambat, Fakta Mengejutkan Mengenai Orang Berdarah O

Ada sesiapa yang tergolong insan berdarah O?

Jika ada, pertahankanlah mereka! Mereka adalah orang yang penting untuk dikenali seumur hidup!

Jika anda sendiri seorang yang bergolongan darah O, berbanggalah! Anda pasti setuju keterangan berikut ini.

Personaliti Orang Berdarah O:

♦ Seorang teman yang sejati! Dia tidak akan mengkhianati teman sendiri!

♦ Komited tinggi! Apapun kerja yang dilakukan pasti sampai siap!

♦ Rela melepaskan pemergian seseorang demi kebahagiaan orang tersebut, lalu secara diam-diam menitiskan air mata di belakangnya.

♦ Selalu berusaha untuk kelihatan kuat dan mandiri, tetapi kalau lagi sedih pasti menyembunyikan.

♦ Dari luar kelihatan tegar, keras, tapi sebenarnya hatinya mudah terluka.

♦ Setia! Bila dah sayang pada seseorang, tidak akan dilupakan!

♦ Mudah tersentuh!

♦ Kelihatannya acuh tak acuh, tidak kisah, padahal sebenarnya sensitif, memahami, cuma suka berpura-pura ego.

♦ Adil, paling benci kebohongan dan kemunafikan.

♦ Jika dilakukan baik pasti dibalas baik juga, tapi dilakukan jahat boleh menjadi lebih jahat.

♦ Berani cuma takut gagal, bagaimanapun juga seorang yang selalu berusaha untuk tabah.

♦ Tidak berhitung, masalah kecil pasti dilupakan, tidak berdendam.

♦ Kebaikan orang selalu diingati dan dibalas malah 2 kali ganda.

Sumber : How via ohmydakwah.com

 

Adakah Anda Berdarah O? Jika Ya, Inilah Titik Kelemahan Orang Berdarah O Kena Ambil Tahu. Sila Elakkan Minum Kopi, Ini Sebabnya!

Orang-orang dengan golongan darah O adalah orang yang istimewa, kerana mereka boleh mendermakan darahnya kepada semua golongan darah lain, namun orang-orang dengan golongan darah O cuma boleh menerima darah dari sesama golongannya.

Orang-orang bergolongan darah O, senantiasa kelihatan menonjol diantara yang lain. Mereka mempunyai jiwa kepemimpinan, proaktif, bertenaga serta mempunyai kemampuan untuk selalu terus fokus. Mereka juga cenderung sangatlah kuat serta produktif.

Di Jepun, orang-orang bergolongan darah O senantiasa dikaitkan dengan jenis ciri-ciri tertentu. Waktu lakukan temuduga kerja, penemuduga sering menanyakan apa golongan darah mereka.

Orang-orang dengan kumpulan darah O digambarkan sebagai orang yang bertanggung jawab, komited, terancang, fokus, teliti serta praktikal. Mereka juga diakui lebih pintar serta lebih baik dari pakar logik. Hal semacam ini kerana nenek moyang mereka iaitu seorang pemburu, yang sentiasa tepat dalam menganggarkan serta mengamati persekitaran sekitar untuk dapat bertahan hidup.

Lalu, apakah orang-orang yang mempunyai golongan darah O mempunyai kelemahan? Ya, sudah pasti ada, kerana tidak ada manusia yang sempurna didunia ini. Orang bergolongan darah O lebih terdedah pada penyakit tertentu, seperti ulu hati, disfungsi tiroid, rendahnya tahap hormon tiroid serta kekurangan iodin. Disfungsi tersebut boleh menyebabkan kesan sampingan, seperti kelebihan berat badan serta pengekalan air.

Mereka juga mempunyai tahap lebih tinggi asid gastrik di banding golongan darah yang lain, mempunyai keadaan perut yang sensitif serta terdedah menderita ulser.

Orang-orang dengan kumpulan darah O, mesti elakkan cafein serta alkohol. Cafein sangatlah berbahaya untuk mereka kerana boleh meningkatkan adrenalin, yang memanglah telah tinggi pada orang-orang bergolongan darah itu. Orang-orang bergolongan darah O disyorkan untuk melakukan aktiviti fizikal, sekurang-kurangnya 3-4 kali seminggu.

Sumber : Cuisine and Health & Teabeng

Panaskan Enjin Kereta Dan Motosikal Pagi-Pagi Sebelum Bergerak Adalah Ajaran Sesat, Ini Penjelasan Pakar Bidang Automotif

Panaskan Enjin Kereta Dan Motosikal Pagi-Pagi Sebelum Bergerak Adalah Ajaran Sesat, Pakar Bidang Automotif Ini Jelaskan. Tak pasti ramai atau tak yang dah tahu tentang tabiat memanaskan enjin kenderaan setiap pagi sebelum digerakkan. Ada yang panaskan enjin tidak mengikut piawaian masa yang sepatutnya, contohnya lebih daripada 3 MINIT.

Panaskan Enjin Kereta Dan Motosikal Pagi-Pagi Sebelum Bergerak Adalah Ajaran Sesat, Pakar Bidang Automotif Ini Jelaskan – nangtime.comPersoalannya sekarang kenapa kita terbiasakan dengan tabiat tersebut walhal sebenarnya ia hanya mendatangkan keburukan kepada kondisi enjin?

Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat antara negara-negara yang menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya.

Untuk bercerita lebih lagi tentang sebab dan musababnya, mungkin korang semua boleh baca perkongsian daripada pakar bidang permotoran, saudara Irwan Sanei seperti bawah ini yang menjelaskan persoalan diatas.

Enjin Memang Kena Warm-Up Ka?

Dulu sewaktu di Jepun, apabila tiba musim sejuk di antara bulan 12 hingga 2, memang malas ke kelas. Nak naik motor sejuk bontot. Handle pun sejuk. Bila jalan kena angin, pun sejuk walaupun pakai full leather suit dengan jaket snow board.

Bila stop, buka glove, pegang ekzos pipe, bessss. Tak sempat maintain panas, dah sejuk balik. Maka, menjadi rutin, sebelum naik motor, panaskan enjin dulu. Suatu hari, saya disekolahkan oleh mekanik motor saya, ex-racer dan jurutera enjin pakar ICE (internal combustion engine).

Awat hang idle enjin motor hang lama sangat Iwan? (Dia cakap Jepun, saya translate ke Bahasa Kedah supaya hangpa paham hehehe). Saya pun jawab poyo macam pandai guna commonsense saya; ya la Ueno-San, sejook kowt?? Sat gi mati la plak.

Dia jawab, jangan idle lebih daripada 30-saat. Tak kira kondisi musim sejuk atau panas. Enjin kontinental atau Jepun. Enjin direka untuk bergerak. Apabila enjin dan minyak enjin sejuk, sistem pembakaran akan banyakkan minyak supaya pembakaran rich.

Kalau kekal idle, minyak tadi akan meleleh di dalam keadaan cecair ke dalam silinder merosakkan piston, dinding silinder dan blok enjin. Jika keadaan stoichometric, minyak akan menjadi wap di combustion chamber bercampur udara dan spark, lalu dikompres piston untuk menukar energi haba ke energi kinetik.

Habis tu, steering fluid, minyak gearbox dan pelincir moving parts masih sejuk, ok ka berjalan? Ueno-san respon; jika dibiarkan idle tanpa kita guna steering dan gear, minyak akan kekal berada di sum masing-masing tanpa diedarkan ke gear-gear moving parts. Tak ada maknanya.

Maka katanya, idle jangan melebihi 30-saat. Enjin moden ada autochoke yang akan rich-kan campuran fuel dan apabila kita bergerak, ia akan selaras automotik ke idling sesuai. Untuk minit 1 hingga 15, jangan kasar dengan throttle. Bawa beradab. Santuni enjin, gearbox dan differential. Bawa slow, TETAPI HARUS BERGERAK.

Baru saya faham bahawa takrif warm-up enjin di dalam mode parking itu tak wujud. Tak digalakkan. Saya rasa ramai orang tak tahu atau ada maklumat songsang tentang isu ini kan? Lalu kita pun amalkan ajaran sesat-permotoran semenjak kereta pertama kita sedangkan amalan macam ni memang salah.

Pada tahun 1999, kereta 4 pintu pertama saya selepas DC2R 98-Spec dan sebelum Evo6 RS adalah E39 BMW 525i. Di manualnya jelas tertulis : do not leave your car engine in idle condition for more than 40 seconds. Ini rahsia supaya enjin, transmisi dan segala moving parts tahan lama.

Saya harap informasi radikal ini walaupun akan mencipta kontroversi, mampu membantu anda memanjangkan hayat K20A, 4AG-E, B18C, B16B, RB26DETT, 13B-REW, SR20DET, M54, S65B44 ataupun M156 AMG anda.

Nota : idling enjin di dalam keadaan kereta berhenti tidak bergerak hendaklah dielakkan, jika mampu. Idling di dalam situasi apapun memendekkan hayat enjin dan menggunakan bahan bakar yang banyak. Membazir minyak (dibaca : fuel). Maka, cuba pendekkan tempoh warm-up (dibaca : memanaskan enjin) di dalam mode parking.

Gerakkan kenderaan anda 30-90 saat setelah enjin dihidupkan dan biar enjin warm-up ketika bergerak. Berlembut dengan throttle.Pandu seperti biasa apabila enjin di suhu operasi optimum sekitar 98.9-darjah Celcius yang disarankan oleh SAE (Society of Automotive Engineers).

Sumber: Siakapkeli

Kenapa Perlu Pastikan Basuh Pinggan Mangkuk Dan Buang Sampah Dulu Sebelum Tidur? Ini Sebabnya!

Dalam banyak-banyak kerja dapur, bab membasuh pinggan mangkuk dan buang sampah ni kerja yang agak remeh dan ramai yang suka bertangguh. Ada yang suka biar berlonggok dan ‘kumpul’ pinggan mangkuk banyak dalam singki barulah datang ‘mood’ nak cuci.Ataupun dibiarkan sehingga keesokkan harinya. Buang sampah pun begitu juga.

Ada sebab tertentu sebenarnya, kenapa sebelum tidur kita mesti pastikan dapur kita dalam keadaan bersih.Ini kerana ia merupakan amalan dimurahkan rezeki.

Oleh itu, sebelum tidur pastikan pinggan mangkuk, cawan-cawan, bekas kotor mesti dibasuh sebelum melelapkan mata.Sisa-sisa makanan dan sampah mesti dibuang.Jangan biarkan dapur kotor sebab sisa makanan tersebut akan jadi makanan syaitan. Bahagian Sinki mesti bersih.

Bahkan ia juga bertepatan dengan ajaran islam :

“Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak dibasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan. Pastikan semua pingan mangkuk, periuk belanga, cawan dan bekas makanan dicuci sebaik sahaja selesai digunakan. Sisa-sisa makanan yang dibiarkan di dalam bekas makanan semalaman tanpa dibersihkan adalah menjadi habuan syaitan, kerana syaitan suka kepada makanan yang kotor dan busuk.”

 

Tonton Video Ini : Kenapa cuci pinggan mangkuk sebelum tidur? | Ustaz Kazim Elias

Pandangan ini juga turut dikongsi oleh Puan Tya Mohamad mengenai perkara ini.Berikut antara perkongsian beliau;

Pernah dengar tak?
Pinggan mangkuk dalam sinki, mesti basuh semua bila nak tidur malam.
Sampah dalam rumah, bungkus rapat dan buang.

Saya pernah dengar dulu…masa zaman sekolah lagi..
Tapi, terkadang buat tak endah saja. Tak ambil berat pon..

Tapi, tetiba ada yang reminder semula..
Allah, rupanya itu pesan kekasih Allah.
Junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w..

Ruginya selama ni tak buat sungguh-sungguh..
Bukan tak basuh pinggan,
Cuma ikut mood…bila rasa lapang baru buat.
Bila disibukkan dengan urusan lain, bila dah lewat terkadang x basuh dah.
Esok pagi baru nak basuh…
Allah, tu la ambil ringan je..

Bila dah tahu,
Rasa terpukul betul.
Rasa nak putar semula masa.
Macam-macam rasa ada.
Selama ni meremehkan sunnah? Tak serius?
Allahu…aku tak sengaja…

Nabi suruh pasti bersebab.
Pasti hikmahnya besar.

Lepas dah tahu,
Sedaya upaya amalkan.
Tengah malam pun, kalau ada yang belum settle bekas2 makan tu, basuh juga.

Rupanya betul..
Bila dah settle kerja ni,
Lapang dada rasa.
Nak bergolek pon tak bersalah.
Nak berjimba pon, relax je sebab kerja dah selesai.
Rumah pon rasa lapang je walaupun susun atur sama je macam selalu.

Pada satu sudut lain,
Jin pon tak turun masuk rumah kita sebab tiada makanan dia.
Tempat dia nak main takda sebab bersih je rumah kita.

Paling penting hikmah disebalik sunnah ini adalah menutup lubang2 kafakiran. Kita yang lemah ni memang tak dapat tafsir semua sunnah. Tapi yang penting itulah yang kita tidak tahu.

Ya Allah, istiqomahkan aku dalam melaksanakan sunnah kekasihMu.
Ampuni daku andai terculas lagi..
Aku hanya insan lemah dan hina tanpa pertolongan Mu, ya Rabbal a’lamin.

 

Sumber: Tya Mohamad via Mingguan Wanita

Kredit : TV Ceramah.com

 

 

Kaedah Langsaikan Hutang Dengan Asmaul Husna Yang Semua Orang Patut Cuba

Sama ada hutang sesama manusia atau institusi, ia wajib dibayar mengikut syarat perjanjian yang telah ditetapkan. Tiada alasan untuk tidak membayar hutang. Pandai berhutang, maka perlu pandai juga untuk membayar hutang.

Jangan sesekali menggunakan jalan singkat untuk melangsaikan hutang. Jika tidak mahu terlibat dalam keberhutangan, jaga dan kawal kewangan dan perbelanjaan diri. Bagi mereka yang mahu membuat pengurusan pembayaran hutang yang berhemah, manfaatkan perkongsian dari Rosmawati Mohamad.

Teknik Langsai Hutang Dengan Asmaul Husna

 

Tugasan Pertama

Langkah 1: Kalian senaraikan semua hutang kalian dalam satu kertas A4. Buat List A (hutang dengan manusia) dan List B (hutang dengan institusi). Anda mesti tahu jumlah hutang kalian.

Perhatian: Buat list cantik-cantik ya.

Selepas selesai listkan semua senarai hutang itu, kalian kena buat solat penyerahan pengurusan hutang kepada Allah. Apa itu solat penyerahan? Ia solat sunat mutlak atau solat hajat atau solat taubat. Buat bila-bila dan sebaiknya waktu tahajud.

Sebelum berdiri untuk mengangkat takbir, lafaz

“Ya Allah, daku berdiri untuk datang menyembahMu dan memohon pertolongan dariMu dan menyerahkan segala pengurusan hutangku kepadaMu. Ya Allah, ampunkan aku atas segala kesilapanku atas hutang ini.”

 

Kemudian solat sunat dua rakaat.

 

PENTING!
Dalam sujud terakhir, selepas bacaan sujud (dalam hati), mohon keampunan Allah atas kesilapan yang kita buat di atas hutang ini. Kemudian lafaz “Ya Allah Ya Robb Ya Baari, daku serahkan urusan hutangku kepadaMu (sebutlah jumlah hutang)”.

Selepas selesai solat, buat selawat, istifar, zikir nama Allah Ya Baari 100 kali hingga 1,000 kali. Buat juga solat taubat kerana ketika kita nak hutang, kita tidak minta pertolongan dari Allah.

 

PERHATIAN!
Bagi mereka yang tidak boleh solat, buat juga gerakan sujud dan lafaz seperti yang dinyatakan dan buat aktiviti selepas solat. Marilah kita buat dulu. Selamat mencuba.

Sumber: Rosmawati Mohamad.

Inilah 7 Khasiat AJAIB Air Rendaman Kurma Yang Ramai TAK TAHU !!!

Amalkan setiap hari untuk mendapatkan tubuh yang cergas, minda yang cerdas, mata yang sihat dan badan yang bertenaga! Air nabeez adalah air rendaman kurma di rendam dalam air masak semalaman (dalam bekas yang bertutup) dan diminum keesokkan paginya.

Sumber mengatakan: air nabeez nie kegemaran rasullah s.a.w. Nabi akan rendam beberapa butir kurma atau kismis (salah satu) di dalam air untuk semalaman (dalam bekas bertutup) + minum air rendaman kurma tu diwaktu pagi. Air tu nabi minum & buah kurma yang dah lembik tu, nabi telan sekali. Oleh itu air nabeez nie dikatakan sebagai sunnah nabi.

Terlalu banyak khasiat kurma yang menjadi sunnah Rasullah s.a.w. ini.

Sabda Rasulullah SAW :

“Barang siapa yang makan pagi dengan tujuh butir kurma Ajwah, maka tak akan mencelakainya racun dan sihir dihari itu”. (Riwayat Shahih Al-Bukhari)

Dari segi kesihatan tubuh badan, kurma telah dibuktikan sebagai:-

  1. Pemberi & pemulih tenaga (ini antara sebab kita disunatkkan memakan kurma sebaik berbuka puasa)
    2. Tinggi kandungan fiber ~ mengelakkan kolestrol jahat dari terkumpul di dalam badan. Sangat bagus dalam mengelakkan sembelit (atau meredakan & memulihkan diri dari sembelit)
    3. Pemberi zat besi yang sangat bagus.
    4. Kaya pottassium ~ penting dalam penjagaan jantung & menstabilkan tekanan darah

Khasiat Air Nabeez

Air nabeez nie adalah minuman berakali, yang mampu menolong membuang asid dari perut dan sistem pencernaan badan. Juga membantu badan untuk menyingkirkan bahan toksin dari badan. Dalam ertikata lain sebagai detox. Disebabkan air nabeez nie tinggi kadar fiber, ia mampu membantu proses pencernaan yang baik dan meningkatkan / menajamkan fikiran. Agar kita tidak mudah lupa. Sangat bagus untuk memulihkan lemah tenaga batin.

Cara Membuat Air Nabeez

Rendam beberapa butir kurma (seelok-eloknyer bilangan ganjil) ke dalam air masak dalam jug air / gelas. Seelok2nyer dibuat waktu petang / malam, dan pastikan jug air / gelas tu bertutup. Keesokkan paginyer (dalam 8-12 jam selepas direndam), air tu bole diminum & buah kurma yang telah lembut tu dimakan begitu sahaja.

  1. Tuangkan air minuman ke dalam gelas sebelum tidur.
    2. Rendam kurma dalam air minuman tersebut..
    3. Minum air rendaman dan makan kurma itu keesokan paginya sebelum sarapan.

Kurma yang elok digunakan adalah kurma ajwa. Tapi kalo takde kurma ajwa ~ sebarang kurma lain pun boleh.

Pantang larang dalam membuat air nabeez
Hanya gunakan salah satu daripada buah2an pada satu2 masa. Tak boleh campurkan kurma & kismis untuk membuat air nabeez. Maksudnyer kena buat dalam 2 bekas yang berasingan kalau nak minum nabeez kurma dan nabeez kismis. Air nabeez nie kalo disimpan di dalam peti ais ~boleh tahan 1 – 2 hari.

Sumber:- KIAMBANG MERAH. via malaysiakubaru

Cara Berkesan Untuk Menjaga Mulut Agar Tidak Berbau Terutamanya Pada Bulan Puasa

Ramadhan akan menjelma tidak lama lagi di mana semua umat Islam seluruh dunia akan berpuasa menahan lapar dan dahaga selain beberapa syariat yang ditetapkan tidak boleh dilakukan selama sebulan bagi menunaikan rukun Islam ketiga.

Di Malaysia umat Islam akan berpuasa selama 13 jam setiap hari, masalah halitosis atau bau mulut adalah perkara biasa yang terjadi kepada mereka yang berpuasa dimana punca utama antara 80 hingga 90 peratus disebabkan keadaan dalam mulut itu sendiri yang tidak dibersihkan dengan betul sehingga memudahkan pembiakan bakteria yang menghasilkan bau.

Menurut pakar, faktor pemakanan juga menjadi punca seperti bawang putih, bawang merah, keju, susu, daging dan sebagainya selain penyakit-penyakit yang mungkin dihadapi.

Masalah nafas berbau akan menjadi lebih kronik ketika berpuasa disebabkan rembesan air liur kurang dihasilkan kerana kita tidak makan di mana air liur adalah bahan pembilas mulut semulajadi, sebab itu selepas bangun tidur mulut kita berbau kerana semasa tidur aktiviti rembesan air liur kurang membuatkan mulut kurang oksigen sekali gus akan berlaku pembiakan bakteria anaerob di dalam mulut.

Jadi bagaimana untuk mengurangkan nafas berbau terutamanya ketika berpuasa nanti? Jom baca beberapa tips penting penjagaan mulut ini yang pasti berkesan.

  1. Elakkan dari mengambil makanan berbau terutamanya ketika sahur

Pengambilan makanan yang berbau seperti bawang, bawang putih, susu, keju, daging, telur, petai, jering dan seangkatan dengannya akan membuatkan mulut cepat berbau, jika anda memakan makanan ini, cuci mulut atau berus gigi dengan betul untuk elakkan mulut berbau.

  1. Minum banyak air kosong semasa sahur dan selepas berbuka.

Banyakkan meminum air kosong atau air masak ketika berbuka dan bersahur kerana mulut kita akan kering sepanjang hari kita berpuasa. Meminum air dengan banyak dapat menjaga keseimbangan air dalam tubuh dan membantu penghasilan air liur.

 

  1. . Berkumur dengan cecair kumur mulut

amai orang salah faham, bagi mereka berus gigi sahaja mulut sudah bersih, perlu tahu selain gigi bakteria juga ada pada kawasan mulut yang lain iaitu pada lidah dan gusi. Jadi bahagian ini juga perlu dicuci dengan menggunakan berus gigi yang ‘soft’. Selain itu, gunakan flos untuk mengeluarkan lebihan makanan di mana lebihan makanan dicelah gigi yang menjadi punca bakteria terhasil.

Gosok gigi anda sekurang-kurangnya 2 kali sehari iaitu selepas sahur dan selepas berbuka puasa sudah mencukupi, terserah jika mahu gosok seperti kebiasaan sebelum tidur.

Selain memberus gigi, berkumur dua kali sehari bukan sahaja cara yang terbaik untuk mengekalkan nafas anda, dengan berkumur ia memastikan mulut anda keseluruhan dicuci. Ketika ini sudah pasti cecair kumur mulut terbaik sudah pastinya Listerine.

amai orang salah faham, bagi mereka berus gigi sahaja mulut sudah bersih, perlu tahu selain gigi bakteria juga ada pada kawasan mulut yang lain iaitu pada lidah dan gusi. Jadi bahagian ini juga perlu dicuci dengan menggunakan berus gigi yang ‘soft’. Selain itu, gunakan flos untuk mengeluarkan lebihan makanan di mana lebihan makanan dicelah gigi yang menjadi punca bakteria terhasil.

Gosok gigi anda sekurang-kurangnya 2 kali sehari iaitu selepas sahur dan selepas berbuka puasa sudah mencukupi, terserah jika mahu gosok seperti kebiasaan sebelum tidur.

Selain memberus gigi, berkumur dua kali sehari bukan sahaja cara yang terbaik untuk mengekalkan nafas anda, dengan berkumur ia memastikan mulut anda keseluruhan dicuci. Ketika ini sudah pasti cecair kumur mulut terbaik sudah pastinya Listerine.

Listerine sangat sesuai digunakan pada bulan puasa kerana ia berfungsi menghapuskan punca nafas berbau di dalam mulut dan bertahan hingga 12 jam. Ia juga membunuh bakteria dalam mulut selain mengawal pembentukan plak dan membantu mencegah kaviti.

Cara gunanya adalah hanya perlu berkumur bersungguh-sungguh 30 saat selepas sahur dan sebelum tidur, cecair kumur mulut ini berkesan mengelakkan bakteria dalam sampel plak dan air liur dalam hanya 30 saat semasa berkumur. Jadi ia sudah pasti memastikan mulut anda benar-benar bersih.

Berdasarkan kajian, berkumur dengan Listerine juga terbukti membantu masalah gusi.

Cadangan adalah gunakan Listerine Green Tea kerana ianya pilihan terbaik untuk memberi kesegaran kepada mulut dan menghilangkan bau-bau yang tidak selesa kepada mulut walaupun ketika berpuasa kerana baunya yang memang wangi selain amat berkesan untuk mencegah kaviti untuk gigi yang lebih kuat.

  1. Kurang bercakap

Apabila kita banyak bercakap, air liur akan cepat menjadi pekat kerana mulut anda kering ketika berpuasa.

  1. Berjumpa doktor

Jika nafas anda masih berbau walaupun sudah berkumur dengan cecair kumur mulut atau sudah menggosok gigi dengan betul, jumpalah dengan doktor kerana ianya mungkin berpunca daripada masalah pada gigi atau gusi.

Jadi, mudahkan sebenarnya nak elakkan mulut berbau, ianya bukan sahaja terpakai pada bulan puasa, bulan biasa pun sepatutnya dijadikan sebagai satu keperluan untuk menjaga mulut anda. – siakapkeli.my

 

Inilah 5 Golongan Yang Diburu Haiwan Bernama Huraisy Di Neraka Kelak. Nauzubillah Min Zalik

Mungkin sudah banyak sekali kemunculan haiwan aneh mulai bermunculan sebagai tanda kekuasaan Ilahi. Namun kemunculan haiwan dari neraka jahanam, tentu lebih ganas dan mampu membinasakan makhluk di Bumi.

Sebagaimana telah diceritakan oleh Baginda Rasul mengenai kemunculannya, bahawa haiwan neraka itu disebut-sebut sebagai Huraisy.

Ukuran panjang huraisy meliputi panjang langit sampai ke bumi, lebarnya berjarak sampai habisnya arah timur dan barat. Kemunculannya akan membuat malaikat Jibril bertanya kepadanya.

Apakah semua orang di bumi bakal diburu oleh haiwan neraka tersebut?. Ternyata setelah Malaikat Jibril melontarkan kepada Huraisy sebuah pertanyaan ”Wahai Huraisy, kamu hendak ke mana dan hendak mencari siapa?“.

Lantas Huraisy pun menjawab “Aku mencari lima jenis orang”. Terdapat beberapa golongan orang yang bakal dicari kemunculannya, sebagai peringatan bahawa orang-orang tersebut telah enggan mengikuti perintah-perintah Allah SWT.

  1. Orang yang Meninggalkan Solat

Orang yang meninggalkan Solat berarti melanggar tuntunan agama Islam kerana Solat tidak lain merupakan salah satu simbol keislaman kita, maka sebaiknya jangan sampai meninggalkannya.

Sungguh termasuk orang-orang merugi bagi siapa pun hamba Allah yang cenderung memikirkan perkara dunia, hingga sampai melalaikan urusan akhirat terutama sekali solat fardhu.

Huraisy pun termasuk haiwan yang memburu golongan ini. Sepadan neraka jahanam membuat orang menjadi hancur berkeping-keping. Haiwan penghuni neraka ini akan terus mencari dan mendatangi mereka.

Maka alangkah baiknya kita semua tetap mendirikan Solat meski berbagai rintangan menjadi penghadang, demi menjunjung tinggi keimanan sebagaimana apa yang telah diwajibkan dalam Al-Qur’an dan Sunnah.

  1. Orang yang Enggan Mengeluarkan Zakat

Keserakahan harta memang tak boleh dikawal malahan menghadang ketaatan kita secara berterusan. Namun apakah kita terlena, sehingga enggan mengeluarkan zakat yang seharusnya menjadi hak Mustahiqnya.

Menyisihkan harta 2,5 %, 5 %, atau 10 % untuk Mustahiq zakat memang terkadang begitu berat. Tapi jika disulami keimanan dan percaya bahawa semua rezeki hanyalah titipan Ilahi untuk ditunaikan kewajibannya, Maka tidak ada sedikit pun rasa keberatan dalam menunaikannya.

  1. Durhaka Kepada Orang Tua

Peranan orang tua bagi anak memang sangat berjasa sekali. Begitu mulianya kedudukan orang tua di hadapan Allah SWT, sehinggakan Allah menggambarkan tingkat keredhaan-Nya tergantung redhanya orang tua.

Allah SWT memerintah seorang anak untuk selalu berbakti kepada kedua orang tuanya. Hal demikian memang sebagai simbol ketaatan anak kepada Ilahi.

Tidak boleh mengucapkan suatu apapun yang menyakiti hati keduanya, meski hanya berupa bantahan-bantahan kecil!. Kebencian Allah akan datang bagi siapa pun anak yang mendurhakai orang tua.

  1. Para Peminum Arak

Haiwan penghuni neraka muncul di akhir zaman memberi peringatan bagi orang-orang yang suka minum-minuman memabukkan. Ingatlah bahawa syaitan-syaitan telah banyak menjatuhkan keimanan seseorang dengan minuman ini.

Merayu mereka dengan beberapa bisikan yang seolah-olah tidak ada dosa bagi mereka. Nyatanya minuman memabukkan telah membuat mereka melakukan hal-hal keji, sehingga Allah murka terhadap orang-orang tersebut.

  1. Gemar Bercakap Perkara Duniawi di Dalam Masjid

Masjid tidaklah dibuat untuk berunding masalah dunia, kerana kemunculannya semata-mata hanya diperuntuhkan menghadap kepada Allah, bertafakur fiddin, beribadah dan berupaya mendekatkan demi menggapai redha-Nya.

Menjadikan masjid sebagai ruang bercakap-cakap masalah duniawi, bererti sepadan dengan melakukan kezaliman di rumah Allah SWT.

Baginda Rasul SAW bersabda :

Apabila Kamu melihat orang melakukan jual beli di masjid, maka katakanlah, “Semoga Allah tidak memberikan keuntungan dalam perniagaanmu”. Dan apabila engkau melihat orang yang mengumumkan barang hilangnya di masjid maka katakan, “Semoga Allah tidak mengembalikan barang itu kepadamu. (HR. AT-Tinnidzi dan lainnya, kedudukan hadits Shahih)

Huraisy akan selalu mencari kemunculan orang-orang yang berbuat kezaliman seperti ini. Haiwan penghuni neraka jahanam itu akan memberikan peringatan keras terhadap apa yang mereka lakukan.

Namun Allah SWT selalu memaafkan bagi siapa pun yang berbuat khilaf Untuk meminta keampunan atau bertaubat, kemudian berjanji tidak mengulangi perbuatan tercela itu.

Sumber : Islamidia via kataustaz.com

4 Golongan Lelaki Yang Ditarik Wanita Ke Neraka

Wanita menarik LELAKI ke neraka jika :

Betapa hebatnya daya pikat dan tarikan wanita, bukan saja didunia. Namun di akhirat pun demikian,maka kaum lelaki yang bergelar ayah, suami, abang, atau anak harus memainkan peranan mereka dengan sungguh- sungguh.

Seorang wanita itu apabila di yaumil akhirat nanti akan menarik EMPAT golongan lelaki bersamanya ke dalam neraka.

Tulisan ini bukan untuk merendahkan wanita, tetapi sebaliknya supaya kaum lelaki memainkan peranannya sesuai hak dan seksama, serta berwaspada akan tanggungjawab yang dipikul di dunia!

“Ayahnya”

– Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak- anak perempuannya di dunia.Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji, dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup hanya memberi kemewahan dunia saja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

“Suaminya”

– Apabila sang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di luar rumah,menghias diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim. Apabila suami berdiam diri walaupun dia seorang alim, misalkan solat tidak lalai, puasa tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya kelak.

“Abangnya”

– Apabila ayahnya sudah tiada, tanggung jawab menjaga wanita jatuh ke pundak abang-abangnya.Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya saja, sementara adik perempuannya dibiarkan melencong dari ajaran Islam, tunggulah tarikan sang adik wanita diakhirat nanti.

“Anak lelakinya”

– Apabila seorang anak tidak menasihati ibu perihal tindak-tanduk yang menyimpang dari Islam. Bila

ibu membuat kemungkaran pengumpat, bergunjing, dan lain sebagainya maka anak lelaki itu akan ikut di tanya serta diminta pertangungjawabkannya di akhirat kelak.

SUNGGUH KUAT KUASA WANITA INI.

“HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA, DIMANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA DAN BATU-BATU….. ”

“Hai wanita, kasihankan ayahanda, suami anda, abang- abang anda serta anak-anak lelakianda…kesiankanlah mereka dan diri kamu sendiri jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh..”

Sumber : kunanta.net

Lepas Jaga Adik, Dia Terus Bangun Solat. Cantiknya Didikan Ibubapa Anak Kecil Ini

Hati siapa yang tak sejuk bila melihat si anak kecil yang mungkin berumur 5 tahun 6 tahun menjaga adiknya yang masih bayi.

Inilah yang telah dokongsikan oleh saudara Shahrin Nasir di akaun facebooknya sehingga mendapat 16 000 ribu like 1200 komen dan 7300 share daripada neizen yang rata-rata kagum dengan sifat dan akhlak soleh anak kecil ini.

Berdiri kagum aku seketika… melihat anak kecil ini menjaga adiknya ketika ayahnya sedang beribadah kepada penciptaNya… Cantik sungguh akhlak anak ini …tidak melepaskan tanggungjawab kepada adiknya walaupun jelas dia juga masih kecil…setelah ayahnya selesai solat…aku terpegun sekali lagi…melihat dia pula yang beribadah kepada Tuhan…Tahniah kepada ibuBapa anak ini…Didikan anda dan Ilmu mentauhidkan Allah sangat jelas dalam diri anak anda yang comel dan taat ini…rasa cemburu bila melihat anak ini..😔😔😞

#minta izin ambil gambar ya bang…lupa bgtaw tadi..😅

“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepadaku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada akulah tempat kembalimu.”– – Surah luqman : ayat 14

Semoga kita juga dapat mengambil pengajaran dari perkongsian positif ini.

Sumber: facebook Shahrin Nasir

Artikel Berkaitan: 6 Tahun Dah Khatam Al-Quran & Sekolah MANDRIN — Ini TIPS Hebat Dr. Sheikh Muszaphar Didik Anaknya

#AngkasawanNegara ini punya pendekatan tersendiri dalam mengurus anak-anaknya yang comel, cerdas dan bijak. Ada sesuatu yang boleh kita pelajari daripada beliau.

INSAN bernama Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha bukan figura asing dalam kalangan rakyat Malaysia. Dia merupakan Orthopaedic Surgeon Malaysia dan rakyat Malaysia pertama yang berjaya menyandang gelaran sebagai Angkasawan Negara yang pertama.

Diterbangkan ke angkasaraya dengan Soyuz TMA-11 pada10 Oktober 2007, ternyata lelaki istimewa ini juga punya satu lagi cabang kepakaran yang barangkali ramai tidak menyedarinya.

Menerusi muat naik demi muat naik status Instagramnya, Dr. Sheikh Muszaphar terus memperkenalkan kaedah-kaedah pendidikan awal yang diamalkannya untuk dua puteri comel — Bella dan Tasha. Dan edisi terbaru dalam famili bahagianya adalah sepasang anak kembar lelakinya, Adam dan Noah.

InTrend ingin mengajak anda melihat bagaimana Dr. Sheikh Muszaphar menjalani hari-hari terawal sebagai seorang bapa yang menemani anaknya ke sekolah buat kali pertama. Tidak lupa, baca juga beberapa tips beliau yang boleh kalian amalkan dalam mendidik anak-anak kecil.

Temanilah Anak Anda, Ia Tanda Sokongan dan Kasih Sayang Anda

Ini Pengalaman Pertama Dr. Sheikh Muszaphar di Minggu Orientasi Anaknya:

“Heading for orientation primary one Islamic school. Bella is super excited and we are too. We just realised how fast the children grow and here we are trying to catch up. Love as always.”

Hari Pertama Sekolah Tapi Bella Ada Peperiksaan Rupa-rupanya…

Ini Catatan Comel Dr. Sheikh Muszaphar:

“Didn’t realise they have exams during their orientation day. No pencils or erasers or whatsoever. Haha. My mistake. Thought we just come and register. Good luck Bella. I’m cheering you up through the window. I’m sure you will do well. So that was Bella on her first day Islamic school awaiting for the exam papers.”

Tadika Tempat Anak Kita Belajar Bergaul dan Berinteraksi

Kata Dr. Sheikh Muszaphar:

“And here is Tasha at her Mandarin Kindergarten school. Tasha was upset because she has to sit next to a boy, haha! Be good Tasha… and don’t bully other boys.”

Hari Pertama Persekolahan, Ini Rupanya Gelora Perasaan Seorang Ayah

Ini yang dikongsi Dr. Sheikh Muszaphar:

“Both girls have their first day of school today. And both are super excited. Dropped Bella to her new Primary School. Then drop Tasha to another kindergarten school — both are Mandarin School. Then back to Bella again to ensure everything is okay. Surely a rush day today. Happy school day everyone!”

Bella Cuma Bawa RM1 Setiap Hari ke Sekolah

Ini Cara Dr. Sheikh Muszaphar Melatihnya:

“We brought sandwiches and sausages for Bella at school. It’s good to see Bella adapt very well. She truly enjoys her Chinese school making lots of friends. We packed Bella’s food since it’s difficult to get halal food. But that’s not a problem. At least we get to monitor the food that she eats. The last thing we want is to find her buying junk food from school. We give her RM1 a day for her expenditure teaching her to save money and put them into her savings. Great to be here during these precious moments.”

Hari Pertama Bella di Sekolah Agama

Ini yang Sempat dirakam Dr. Sheikh Muszaphar:

“First day at Islamic school. In the afternoon it’s Sekolah Agama. Bella is excited but slightly sleepy. Probably her first day. My doa for you Bella. Amiinn…”

Mengapa Dr. Sheikh Muszaphar Memilih Pendidikan Sekolah Mandarin Untuk Anaknya?

Ini Jawapan Dr. Sheikh Muszaphar:

“Walking Tasha to school. Many have asked me whether to send their child to a Mandarin School. Many parents are worried whether their child could cope with the language and too much homework. Also difficulty in getting halal food.”

“My answer? Mandarin School is the best choice I have made so far. The teaching technique in SJKC is amazing, students are more disciplined, kids learn a foreign language very fast since their brain are more adaptable compared to us adults and do bring home cooked meal on a daily basis. As to homework, every parent should spend an hour a day with their child to assist them with their schoolwork.”

“Surely you can complete them within that time frame and prepare them for the next day subjects. Bella was in Chinese kindergarten for 2 years before entering SJKC and Tasha too is in her second year. So they already have the basics. Try to send them for a weekly Mandarin Class prior to that. Even if they start afresh, normally the school provides extra classes for those who are weak in Mandarin.”

“So to all parents, don’t worry about it. Don’t underestimate your child abilities. They will adapt extremely fast to their new environment. They might struggle for the first one year but things will get better. Trust me… Insya-Allah.”

“PS — Today Bella told me I need not come during her tea break as she wants to be with her friends. Surely that’s a good sign but deep inside I felt Bella is growing up too fast and I’m not ready to let her go yet.”

Vidèo – Walking Tasha to school . Many have asked me whether to send their child to a Mandarin School . Many parents are worried whether their child could cope with the language and too much homework. Also difficulty in getting halal food . My answer – Mandarin School is the best choice I have made so far …. The teaching technique in SJKC is amazing , students are more disciplined , kids learn a foreign language very fast since their brain are more adaptable compared to us adults and do bring home cooked meal on a daily basis . As to homework , every parent should spend an hour a day with their child to assist them with their schoolwork. Surely you can complete them within that timeframe and prepare them for the next day subjects . Bella was in Chinese kindergarten for 2 years before entering SJKC and Tasha too is in her 2nd year – so they already have the basics . Try to send them for a weekly Mandarin Class prior to that . Even if they start afresh , normally the school provides extra classes for those who are weak in Mandarin . So to all parents …. don’t worry about it . Don’t underestimate your child abilities . They will adapt extremely fast to their new environment. They might struggle for the 1st one year but things will get better . Trust me …. InsyaAllah …. PS – Today Bella told me I need not come during her tea break as she wants to be with her friends . Surely that’s a good sign but deep inside I felt Bella is growing up too fast and I’m not ready to let her go yet . 😀 Have A Great Week Everyone …

A post shared by Dr Sheikh Muszaphar Shukor (@drsheikhmuszaphar) on

Bella Sudah Khatam Al-Quran Sebelum Naik Darjah Satu

Lafaz Syukur Seorang Ayah:

“Alhamdulillah… Bella has completed her Quran. Have a great Monday everyone!”

Sumbe/Foto/Vedio : Instagram @drsheikhmuszaphar via intrend.com.my