Cara Lentur Lelaki, “Suami Ni Macam Budak Kecik, Kena Minta Tolong Baru Dia Buat”

371 Views

Cara ‘Lentur’ Lelaki

Assalamualaikum! Akak harap laa admin dapat siarkan celoteh akak nie sebabnye hari-hari laa dok bace kes pasal bini memendam rase ngan laki sebab laki pemalas. Meh sini akak kongsi tips. Tapi tips nie terpakai untuk suami yang boleh ‘dilentur’. Hat yang suami ketegaq, degil, pemalas akak tak jamin ye dek non.

Akak nie dah kawen berbelas tahun dek. Kawen awal. Kami dua memang kerja. Awal kawen nauzubillah, memang akak buat kerja sume sorang-sorang. Laki akak memang takleh harap buat kerje. Ditambah lagi dengan dah keluar anak sorang, akak rase akak patut buat sesuatu.

Kita orang perempuan nie dek, kalau tak puas hati dengan sesuatu, kalau nak mintak tolong, kena keluarkan dari mulut. Kalau kau basuh pinggan pastu hentak-hentak pinggan tu tanda kau protest sebab laki tak tolong basuh, ko ingat laki ko tu amek pusing ke?

Orang laki nie, cara asuhannya lain-lain. Ada yang mak nya asuh cara ‘jantan’ habis yang mana memang langsung tak reti buat keje rumah. Ada yang geti buat, tapi malas. Ada yang kena bersuruh.

First ko kena tengok gaya laki ko macam mana dek. Macam laki akak, akak tengok dia nie boleh buat keje tapi kene bersuruh. Maaflah akak bukan queen control. Tapi nak mintak tolong kene ade adab dek. Mesti ade ayat “tolong” kat depan tu. Contohnya, sayanggg… nanti tolong buangkan sampah eh.. Suami nie inshaallah akan tolong. Kalau kita orang perepuan nie, kadang akak akui kalau kita mintak tolong orang, mesti kita nak orang tu buat on the spot. Tapi orang laki nie jenis hegeh-hegeh kadang-kadang tu. Takpe. Ko kasi chan (peluang). Kalau agak dah lambat sangat tak gerak-gerak, ko mintak tolong lagi.

Memang letih dek. Macam budak kecik, asik nak bersuruh je. Daripada ko kene darah tinggi sebab menyirap tengok laki ko terkangkang terbongkang depan tv, pastu ko kat dapo hentak-hentak barang tanda protest, mana satu yang ko nak dek??? Macam akak, memang akak tak manjakan laki akak sangat. Kita buat kerja sama-sama. Jangan tunjuk laki ko boleh buat sume dek. Ko lah yang masak, ko lah yang jaga anak, ko lah yang amek dan hantar anak sekolah, ko lah yang tu, ko lah yang nie. Memang panas hati dek. Boleh kena sakit jantung, darah tinggi.

Orang laki nie inshaallah boleh kita mintak tolong. Akak pernah denga masalah seorang ibu mengandung nie yang katanya laki dia taknak tolong angkat baldi air yang penuh dalam toilet padahal waktu tu tengah sarat. Pastu akak tanya, ko mintak laki ko tolong tak? Pastu dia kata tak. Sebab dia sakit hati laki tak datang tolong, dia buat-buat hempas baldi kenkonon nak laki dia datang tolong. Sampai sudah laki tak datang. Ape ko ingat laki ko tu saka ke dek sampai tahu ape yang ko wat dalam bilik air kalu ko tak panggil dia? Pening akak.

Orang laki nie kadang masa bujang, pandai buat semua. Almaklum, dok bujang kena berdikari. Bila dah kawen, semua kelaut.

Macam-macam pesen orang laki nie dek.

Kalau kau hempas-hempas barang, kau yang sakit hati sendiri dek.

Pokok pangkalnya “tolong”. Ko jangan suruh laki ko macam takde adab, contoh “nanti dh makan basuh pinggan, pastu buang sampah”. Kan sedap kalu ko kate “sayangg.. nanti dah makan sayang tolong basuh pinggan eh.. nanti tolong buangkan sampah sekali. Time kasih sayaaagg”. Kan senang tu.

Akak tak nafikan ada jenis laki yang jenis memang hati keras betul. Yang nie akak tak dapat nak bagi tips dek sebab yang akak tau, bermula dengan perkataan tolong, hidup akak bahagia sangat. Takde stress dalam hidup, hidup bantu membantu. Kalau laki akak nak keluar dengan kawan-kawan, akak bagi je tapi dengan syarat apa-apa kat rumah kita orang dah siap buat sama-sama.

Tu je la dek kali nie tips akak. Moga bermanfaat dan kalau ada salah silap akak, akak mintak maaf bebanyak lah ye.

– Kak Nor

Kredit : IIUM Confessions  via Kaki Share

 

Untunglah Isteri Jika Miliki Suami Dengan 12 Sifat Ini. No 11 Tu Susah Nak Cari..

 

Setiap wanita mengimpikan suami yang bukan sahaja boleh mencurahkan tanggungjawab dan kasih sayang terhadapnya tetapi turut melengkapi setiap kekurangan yang dimilikinya.

Jika suami anda mempunyai 12 sifat-sifat ini, seharusnya anda beruntung kerana memiliki suami yang menjadi kebanggaan sekali gus membuatkan orang di sekeliling cemburu dengan anda.

Apa kata anda tengok, ada ke suami anda miliki tanda-tanda ini.

1. Selalu buat isteri bahagia sewaktu berada di sisinya

Seorang suami bukan sahaja berperanan sebagai seorang teman hidup tetapi harus menjadi seorang yang boleh melengkapi setiap kekurangan isteri. Malah suami juga perlu menjadi seorang ‘guru’ yang mendidik isteri, selain memenuhi keperluan isteri yang membolehkan isteri rasa bahagia apabila berada dekat dengan suami.

2. Sentiasa genggam tangan isteri seeratnya

Tanpa melalui kata-kata, suami yang terbaik tidak sesekali melepaskan genggaman isterinya ketika suami menunjukkan cinta dan kasih sayangnya. Suami juga tidak rasa malu untuk menunjukkan keprihatinannya terhadap isteri di khalayak ramai kerana suami tahu sikap pedulinya itu akan membuatkan isteri rasa lebih tenang.

3. Cinta suami sentiasa mekar dan tak pernah pudar

Jika suami betul-betul mencintai isterinya, suami pasti sanggup melakukan apa sahaja dan berkorban untuk orang yang disayangi. Malah cinta yang diberikan kepada isterinya merupakan cinta yang tulus demi mengutamakan kebahagiaan isterinya dan bukannya bersandarkan nafsu semata-mata ataupun penampilan luaran isterinya sahaja. Mengikut kajian, meluahkan rasa sayang secara teratur merupakan perkara terpenting yang boleh mendatangkan kepuasan dalam perkahwinan.

4. Sentiasa ketawa bersama isteri walaupun hal-hal kecil

Suami yang menjadi pujian isteri merupakan suami yang periang dan punya sifat humor kerana mampu membuatkan isteri sentiasa ceria. Walaupun perkara tersebut dianggap biasa bagi pandangan orang lain, namun disebabkan anda berdua saling memahami sifat humor masing-masing membuatkan hidup anda berdua sentiasa diseliputi rasa ceria dan gembira. Apabila isteri rasa gembira bersama orang yang disayangi ini menunjukkan anda seorang suami yang terbaik untuk isteri sekali gus terpancar rasa bahagia dalam rumah tangga.

5. Masih menganggap isterinya wanita yang tercantik

Semakin lama usia penikahan anda berdua, pasti isteri akan dimamah usia dan penampilan fizikal isteri juga berubah. Wajah yang tegang mulai kendur, rambut yang hitam mulai putih dan badan yang kurus semakin berisi. Sebagai seorang suami yang terbaik, di matanya tetap menganggap isterinya wanita tercantik dan masih menarik sama seperti kali pertama anda berdua bertemu. Malah dalam diam, suami masih cuba mencuri pandangan terhadap isterinya tanpa isterinya sedar, selain mulutnya sering memuji kecantikan isterinya.

6. Ringan tulang membantu isteri tanpa disuruh

Jika anda menyayangi isteri, seorang suami tidak akan tega membiarkan isterinya sahaja yang terbeban dengan segala urusan di rumah. Suami haruslah sama-sama meringankan beban isteri dalam menguruskan rumah tangga. Malah suami juga sanggup menggantikan tugas isteri tanpa mengeluh saat melakukannya.

7. Berbincang dan minta pandangan isteri sebelum membuat keputusan

Apabila suami meminta pandangan isteri sebelum memutuskan sesuatu perkara atau anda dijadikan rujukan untuk merungkaikan masalahnya, ini menunjukkan bahawa isteri dianggap insan terpenting dalam hidupnya. Malah suami juga percaya dan menghargai keputusan yang isteri lontarkan. Tidak semestinya setiap pandangan isteri harus diterima namun setidak-tidaknya isteri juga berperanan dalam memberikan pandangan dan nasihat terhadap sesuatu perkara yang suami sedang fikirkan.

8. Sering membanggakan isteri di hadapan temannya

Walaupun isteri tiada di sisi, suami yang terbaik sentiasa membanggakan orang yang disayanginya di hadapan teman-temannya. Suami yang baik sama sekali tidak malu memiliki isterinya walau apa jua keadaan isterinya. Malah suami juga tidak malu memberitahu temannya yang dia bersyukur dan bangga kerana memiliki wanita seperti isterinya, selain menganggap isterinya istimewa dan menjadi keutamaan dalam hidupnya.

9. Tetap makan masakan isteri walaupun tak sedap

Suami yang baik akan tetap menjamah masakan isterinya dan tidak terus memarahi isteri walaupun mungkin masakan itu kurang dengan selera suami. Bagi mengekalkan keharmonian dalam rumah tangga, suami yang baik akan menegur masakan isterinya dengan cara yang paling lembut kerana tidak mahu melukakan hati isterinya dan tidak jemu-jemu memberi isteri semangat untuk terus mencuba agar masakannya dapat diperbaiki.

10. Sentiasa bantu isteri jadi insan yang lebih baik

Semua manusia pasti miliki kekurangan. Walaupun mungkin isteri kurang sempurna dalam banyak perkara, suami yang terbaik akan sentiasa memberikan sokongan untuk isteri terus menjadi orang terbaik di masa akan datang. Sama sekali suami tidak menyesal memperisterikan anda walaupun isterinya ada kekurangan, selain tidak pernah rasa lelah untuk mengajar dan memberikan yang terbaik agar isterinya menjadi wanita yang hebat dalam semua perkara.

11. Tak jeling wanita lain kerana sangat mencintai isterinya

Tak ramai lelaki yang seperti ini. Seorang suami yang baik tidak akan menjeling pada wanita lain kerana tahu isterinya pasti cemburu. Malah suami akan sentiasa setia dan tidak pernah berpaling daripada isterinya walaupun mungkin ada godaan daripada wanita lain. Ini kerana suami begitu menghormati perasaan isterinya kerana tidak mahu isterinya terluka, selain menghargai pengorbanan isterinya daam memberikan sepenuh kasih sayang terhadap suami dan keluarga.

12. Sentiasa mengembangkan hubungannya dengan sang pencipta

Sebagai imam dalam keluarga, suami yang baik akan sentiasa menjaga hubungannya dengan Allah SWT agar keluarganya sentiasa dirahmati dan berasa di jalan yang lurus. Selain itu, suami berusaha agar ilmu agamanya terus berkembang dengan lebih baik supaya dia dapat memimpin isteri dan anak-anaknya mengikuti perintah Yang Maha Esa.

 

Sumber : ohmydakwah

 

 

0 Comments

Leave a Comment

error: Content is protected !!