Elakkan Dari Mengamalkan 10 Perkara Ini Yang Terkadang Kerap Kita Lakukan Yang Menyebabkan Rezeki Susah Nak Masuk!

3413 Views

Rezeki merupakan satu di antara sekian banyak misteri kehidupan. Namun, Allah Ta’ala Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang membuat aturan yang sangat manusiawi tentang konsep rezeki bagi seluruh hamba-hamba-Nya.

Allah Ta’ala melalui Al-Qur’an Al-Karim, Hadis Qudsi, atau sabda Nabi-Nya yang mulia telah memberikan berbagai kaedah pasti tentang sebab-sebab tercurahnya rezeki bagi seorang hamba.

Selain memberitahukan sebab-sebab tercurahnya rezeki, Allah Ta’ala juga memberitahukan hal-hal yang menjadi penghalang tersampainya rezeki bagi seorang hamba. Di antara penghalang-penghalang rezeki tersebut, ada dua penghalang utama rezeki yang amat banyak diabaikan.

1. Tidur di Pagi Hari

Banyak kaum Muslimin yang masih menyukai tidur di pagi hari. Sebahagian di antara mereka sengaja tidur setelah solat Subuh, sebahagian lainnya bersikap acuh, tidak solat Subuh dan tidak bersungguh-sungguh untuk memperbaiki diri.

Padahal, Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal, “Tidur di pagi hari menghalangi datangnya rezeki.”

Hadis ini dikutip oleh Imam Ibnul Jauzi dalam kitab Shaidul Khatir. Jika masih tidur pagi dan berharap rezeki mengalir, ia tak ubahnya punguk yang merindukan rembulan.

2. Berbuat Dosa

Salah satu ketentuan Allah Ta’ala yang diberikan kepada orang-orang beriman ialah terhalangnya rezeki kerana seorang hamba melakukan dosa. Dosa menghalangi seorang hamba dari berbagai jenis rezeki, bukan hanya rezeki dalam bentuk material berupa uwang, benda, dan lain sebagainya.

Dosa juga boleh menghalangi seorang hamba dari mendapatkan rezeki ketaatan. Dan ketaatan inilah sebaik-baiknya rezeki yang banyak diabaikan oleh sebahagian kaum Muslimin.

“Seorang hamba tidak boleh memperoleh rezeki kerana dosa yang dikerjakannya,”

Hadis yang dikutip oleh Imam Ibnul Jauzi dalam kitab Shaidul Khatir ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal, Imam Ibnu Majah, Imam Ibnu Hibban, Imam Al-Hakim, dan Imam Al-Baghawi Radhiyallahu ‘anhum ‘ajma’in.

Alangkah bahagianya menjadi seorang Muslim dan Mukmin. Hidup sudah diatur dengan sangat baik oleh Allah Ta’ala. Dia sudah memberikan berbagai macam kaedah dan aturan yang jika dituruti hanya akan menghasilkan kebaikan.

Sebaliknya, semua jenis ketidaktaatan atau pembangkangan hanya akan menimbulkan keburukan, baik di dunia maupun akhirat. [Pirman/Kisahikmah]

Antara lain sebab mengapa REZEKI SUSAH NAK MASUK :

1. Gemar mengungkit-ungkit pemberian
2. Asyik mencanang perihal duit yg tidak cukup untuk urusan itu dan ini.
3. Berkira untuk bersedekah walaupun seringgit
4. Berkira untuk membantu memudahkan hal yg baik
5. Riak bila bersedekah
6. Banyak berbuat maksiat/kemungkaran
7. Tidak/kurang beristighfar
8. Tidak bersyukur/banyak mengeluh

Nota: Rezeki bukan sahaja dalam bentuk wang, tapi kebahagiaan, peluang menyambung belajar, peluang kerja, anak, jodoh dan lain-lain.

Ada juga yg berbuat kemungkaran tetapi tetap memperoleh rezeki yg melimpah ruah. Tp ketahuilah itu nikmat yg plg azab di kemudian hari dan ia dipanggil ‘istidraj’. {Istighfar}

 

Sumber :  kifarahmedia.com

 

Baca Juga : “Dia Tak Sedar Sikapnya Selama Ini Menghalang Pintu Rezeki,” Ustaz Ebit Lew Kongsi 3 Amalan Menjaga Keberkatan Rezeki

 

Dalam hidup semua orang pagi, petang, siang dan malam kerja keras mencari rezeki. Tuntutan hidup dengan kos saraa yng tinggi membuatkan setiap daripada kita terpaksa mengerah lebih daripada satu pekerjaan untuk menampung komitmen.

Tak kira jual nasi lemak ke, goreng pisang atau di pasar malam, setiap pendapatan itu rezeki lainlah bagi yang nak kaya cepat, sanggup menipu semata-mata mencara kaya didunia yang hanya sementara.

Paling penting dalam mencari rezeki bukanlah berapa banyak yang kita dapat, tapi berapa besar keberkatan dalam setiap rezeki itu. Ustaz Ebit Lew menerusi laman Facebooknya berkongsi kisah seorang lelaki yang datang kepadanya dan bertanya akan rezekinya yang dirasakan tidak cukup malah dibebani dengan hutang keliling pinggang.

Baca perkongsian penuh Ustaz Ebit Lew dibawah ini sebagai salah satu cara kita bermuhasabah diri merenung nikmat yang Allah beri disebalik perilaku kita tanpa sedar mungkin telah menyakiti orang lain dan memberi kesan terhadap aliran rezeki sehari-harian. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua. Renung-renungkan.

Malam tadi 11.50malam pergi Bukit Bintang jumpa ramai orang. Seorang abang tanya saya, ustaz ebit lew kan? Syukur jumpa di sini. Saya berniaga ustaz. Macam-macam saya buat. Tapi hidup saya semakin sempit. Saya rasa tuhan tak adil pada saya. Saya dah buat macam-macam. Saya berusaha siang malam. Bukan tambah rezeki tapi tambah hutang jer. Masalah makin banyak. Dekat rumah pun semuanya jadi panas jer…saya dah buntu ustaz…

Abang, Allah sayang. Allah sayang kita. Mungkin malam ini jadi permulaan semuanya. Abang betul nak kelapangan dan kekayaan kan?

Yer ustaz. Sebab tulah saya berniaga. .

Kaya tu bermula di sini. Tangan saya tunjukkan hati. Cuma disini. Bila syukur Allah tambah nikmat. Pertama syukur kita kenal Allah. Syukur kita Islam. Minta pada dia yang maha kaya. Jaga solat awal waktu abang. Maaf saya sebut orang jaga solat awal waktu tidak akan merungut dengan hidupnya. Dia sedih, dia susah, dia senang, dia kaya tapi dia rasa ketenangan dan rasa diri dekat dengan Allah. Sebab dia tahu,dia tak seorang. Dia sedang diuji oleh Allah yang maha baik..

Ya Allah, ustaz…saya mengaku saya selalu tinggal solat subuh. Solat lain pun lambat-lambat, kadang-kadang sibuk kerja tinggal..

Kedua abang, abang ada ibubapa. Ada isteri. Ada anak-anak. Ada ustaz. Hargailah mereka. Nabi saw bersabda yang terbaik di kalangan kamu, yang terbaik pada isterinya. Akulah orang paling baik terhadap isteri. Yakni Rasulullah saw paling baik pada isteri..jika nak lemah lembut. Paling lembut dan romantik pada isteri. Jika berdakwah paling banyak berdakwah pada isteri. Jika memberi hadiah atau sedekah. Paling banyak beri pada isteri..
Advertisement

Zaman ini ramai orang dengan ibubapa kasar. Buat mak bapa macam orang suruhan. Buat isteri macam orang gaji. Bagi makan sikit. Bagi tempat tinggal. Gaji pun takde. Balik rumah marah-marah. Pegang telefon 24 jam. Takde dah nak buat taklim. Ajak solat tahajud sama-sama. Beri isteri rehat sikit. Tolong buang sampah. Tolong jaga anak sejam. Bagi isteri masa nak mandi, nak solat, nak rehat sekejap.

Ya Allah, ustaz…saya memang kasar ustaz. Begitulah saya dalam rumah dengan keluarga. Ya Allah..

Abang kita sebenarnya telah kaya. Diberi keluarga oleh Allah. Tapi kita kejar kaya lain lupa doa yang dirumah itulah asbab ketenangan dan kekayaan dalam hidup ini..

Ketiga abang bekerja niat dakwah. Niat bangunkan orag lain. Kita marketing, jumpa orang, buat apapun niat utama kita nak bawa manusia yang lain kepada Allah. Bukan kepada diri kita. Walaupun difitnah, diumpat, dibalas buruk usahlah dilayan. Kita tak hidup untuk orang. Kita hidup untuk Allah. Allah punya semua. Sebarkan salam, beri makan, sebarkan senyuman. Beri nasihat. Barulah Allah bantu kita. Kalau seseorang jadi orang seseorang bila dia susah dia dibantu oleh orang itu. Bila kita jadi orang Allah. Bila kita susah Allah bantu kita..

Berilah masa buat dakwah. Bawa isteri sama-sama belajar iman dan berjuang di jalan Allah. Pimpin mereka masuk syurga..

Abang tadi mengalir air mata dari mula saya cerita. Sebab begitulah hati bila kita diuji. Sakit, ujian, keperitan seruan Allah kita balik pada dia..

 

Sumber : Facebook Ebit Lew via siakapkeli.my

0 Comments

Leave a Comment

error: Content is protected !!