Ajar & Didiklah Anak Jaga Elok-Elok Buku Teks Sekolah, Kesannya Pahala Mengalir Sampai Ke Murid Lain

0
375

” Cikgu! Kenapa bagi buku koyak kat anak saya ni? Nanti akhir tahun cikgu salahkan anak saya dan anak saya yang kena denda pula. Saya nak tukar buku lain yang elok dan baru!” Tegas dan tinggi suara seorang bapa mengadu.

……

Jika anak kau dapat buku teks sebegini, kau perlu tahu kenapa jadi macam tu.

1. Murid tahun lepas hantar buku satu ‘bundle’. Dah ikat siap-siap.

2. Cikgu kira dari tepi sahaja. Tanpa buka ikatan. Bila bilangan buku cukup dan nampak dari sisi elok, maka dianggap semua elok. Maka diserahkan pada murid untuk kegunaan tahun depan.

3. Kalau buka setiap ‘bundle’, kau bayangkan nak kira dan ‘check’ satu-satu dan ikat semula. Kalau murid 2000 orang, dan setiap murid terima 20 buah buku, cikgu tu kena kira 40,000 buah buku tahu tak? Mati kepenatan cikgu tu nanti.

4. Itu kecuaian murid tahun lepas sebenarnya. Murid tu tak jujur waktu serahan buku teks. Dan guru terlepas pandang hal ini.

5. Buku percuma ni ramai sangat orang tak hargai. Sebab bukan beli guna duit mak ayah dia. Murid tak jaga, ibu ayah pun jarang bagi ingatan pada anak supaya jaga buku tu elok-elok.

6. Sampai satu masa, buku rosak lebih banyak dari murid yg memerlukan. Nak tunggu stok buku baru, mungkin sampai lewat. Maka, solusinya bagi jelah buku walau rosak sedikit asal murid boleh belajar.

Apa perlu buat bila buku anak begini?

1. Hubungi guru, bagitahu dia elok-elok. Jangan marah-marah, jangan bernada sinis.

2. Tanya jika masih ada buku elok, jika ada tukarlah. Jika tiada, kau balut buku elok-elok dan bagitahu guru yang itu bukan silap anak kau. Jadi akhir tahun nanti dia tak perlu ganti.

Cara penyelesaian PALING AGUNG.

  •  Kau pergi kedai, beli buku teks baru untuk anak kau. Balut elok-elok dan cermat. Akhir tahun nanti kau jumpa guru sambil hantar buku dan cakap,

” Cikgu, sebenarnya akhir tahun lepas anak saya dapat buku teks koyak. Saya belikan baru agar anak saya selesa guna. Dan ni, saya nak wakafkan untuk pihak sekolah. Semoga banyak memberi manfaat pada murid-murid yang gunakan buku ini nanti.”

Kan hebat tu. Guru pun pandang kau dengan hormat. Murid lain pun dapat manfaat. Kau pun dapat saham akhirat. Lengkap!

Dari kau pergi ke sekolah marah-marah hanya kerana sebuah buku teks yang harganya tak sampai RM10 pun. Mana lagi elok :-

  • Kerana sebuah buku koyak martabat kau sebagai ibu bapa hebat jatuh.
  • Kerana menggantikan sebuah buku, kau dipandang sebagai ibu bapa yang cakna.

Dan, hargailah buku percuma yang diberi saban tahun. Didik anak jaga dengan baik. Balut dan susun dengan elok agar buku tahan lama.

Didikan sebenarnya bermula dari rumah. Dan kita ibu bapa merupakan guru pertama dan selamanya untuk anak-anak kita.

Ingat tu.

#MFS
– Sedekah itu simpanan sebenar kita.

Sumber : Mohd Fadli Salleh via Mingguan Wanita

Selain balut dengan pembalut plastik itu, ada cara paling mudah dan pantas nak balut buku sekolah.

Mak ayah cuma perlu pergi ke kedai buku Popular atau seumpamanya, carilah Beready Self Adhesive dan gunting.

Balut ikut panduan video yang diberikan. Haa.. sambil duduk-duduk pun boleh. Senang sungguh!

Sumber video : Viral Malaysia
Kredit : Mingguan Wanita

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here