Ini Rupanya 4 Sebab Kenapa Wajah Suami Isteri Makin Lama Makin Serupa. Patutlah..

0
7092

Ketentuan jodoh tu memang rahsia Allah. Namun, pernah tak melihat pasangan suami isteri yang memiliki wajah seakan-akan sama? Lebih-lebih lagi, yang dah lama berkahwin.

Walaupun tak sama 100 peratus tapi iras, bentuk wajah seakan sama serupa dan punya aura yang sama.Macam nampak rupa adik beradik pun ada.

Mungkin hanya suatu kebetulan,namun biasanya orang kata jika muka pasangan nampak seakan-akan sama, lebih serasi dan jodohnya panjang.Betul ke?

Dari aspek psikologi,sebenarnya ada 4 sebab yang menjadikan wajah suami isteri ini boleh jadi seiras.

1. Banyak Menghabiskan Waktu Bersama

Mengikut kajian psikologi yang dilakukan oleh Newheathadvisor(dot)com, semakin kerap pasangan menghabiskan waktu bersama-sama, semakin mirip rupa mereka antara satu sama lain. Ini kerana cara hidup mereka sudah bersatu dan mempengaruhi satu sama lain.

Sebagai pasangan suami isteri pasti ada banyak pengalaman dan kenangan yang dilakukan bersama-sama.Daripada melakukan rutin harian, membuat pelbagai aktiviti dan pelbagai perkara lain. Tanpa disedari, pengalaman-pengalaman inilah yang mampu mengubah diri pasangan sedikit demi sedikit.

2. Emosi Boleh Mengubah Karakter Wajah

Psikologi Sosial, Robert Zajonc mencetuskan soal konsep Sosial Facilitation pada tahun 1965. Menurut beliau, konsep itulah yang jadi jawapan kenapa banyak suami isteri yang wajahnya boleh mirip satu sama lain.

Sosial Facilitation adalah tindakan menunjukkan emosi atau reaksi yang berbeza antara waktu seseorang bersendirian dan sewaktu bersama orang lain. Ini kerana manusia mempunyai perasaan empati, dan biasanya emosi dan reaksi yang ditunjukkan disesuaikan dengan orang berada dekat dengannya.

Dalam pada itu, otot-otot tubuh berkembang atau berubah mengikut kegunaannya. Sebagai contoh, pasangan yang sering ketawa bersama akan memiliki kedutan yang sama di wajahnya. Kalau sama-sama suka berbual, maka struktur pipi mereka akan ikut berubah.

3. Meniru Kebiasaan Dan Kesukaan Pasangannya

Faktor ini terbukti dengan foto pasangan suami isteri yang sudah 25 tahun menikah dan wajah mereka nampak sangat mirip. Para psikologi dari Yale University juga mengungkapkan jika pasangan suami isteri akan saling meniru kebiasaan pasangannya tanpa sengaja dan menyukai apa yang pasangannya sukai.

4. Dari Awal Memang Tertarik Dan Mencari Wajah Yang Mirip.

Sebenarnya, tanpa kita sedari sewaktu mencari pasangan, kita mencari pasangan atau tertarik dengan seseorang yang memiliki sedikit sebanyak persamaan dengan diri sendiri, termasuk selera berpakaian, hobi atau minat dan juga keterampilan.

Bahkan, ada juga sesetengah wanita yang mencari pasangan yang mirip dengan ayah mereka. Kalau dari awal sudah bertemu orang yang mirip, sudah tentu apabila menjadi suami isteri persamaan itu akan menjadi semakin jelas.

Anda pula bagaimana? serupa tak dengan pasangan?

 

“Pasangan serasi, makin lama muka makin seiras.” – Dr. Fadzilah Kamsah.

 

Image result for dr fadzilah kamsah

 

Kunci Tenang Dan Bahagia Suami Isteri, Ini 5 Pesanan Ustazah Norhafizah Yang Patut Kita Ikuti

Menghadapi tempoh akhir zaman, kita sebenarnya kena buka mata dan muhasabah diri kita sendiri untuk jadi insan yang lebih baik. Sebagai mak ayah lagilah kita kena berperanan lebih kuat untuk pastikan anak-anak jadi insan berguna.

Bekalkan anak-anak dengan Al Quran. Itu dah jadi satu kewajipan buat kita sebagai mak ayah. Bagi diri kita sendiri, kita kena cari masa untuk cuba bertafakur setiap hari. Rasa tak tenang, tak bahagia dan celaru dengan pelbagai perkara, kita kena periksa diri kita sendiri. Lima perkara yang dinyatakan Ustazah Norhafizah Musa melalui sebuah program di TV ini patut kita amalkan.

Pesanan Ustazah Norhafizah Yang Patut Kita Ikuti

1. Ayat-ayat Quran. Setiap hari baca Quran. Baca walau satu ayat dan tadabbur bagaimana ia mempengaruhi aqidah kita, ibadah kita dan akhlak kita.

2. Pandang apa-apa disekeliling kita dan ingat akan kebesaran ALLAH. Semua tu Allah yang ciptakan!

http://www.ikhtisarislami.com/wp-content/uploads/2018/03/mukjizat-al-quran.jpg

3. Fokus pada kesyukuran. Celik mata kena syukur belum berada dalam kubur. Syukur hari ni masih lagi hidup, masih lagi boleh bertaubat, masih diberikan peluang tambah amal, masih boleh lihat orang-orang tersayang, masih lagi ada keluarga. Ukur kesyukuran kita.

4. Renungi kesalahan dosa-dosa kita. Ya ALLAH aku ni emosional sangat la. Ya ALLAH aku ni suka mengumpat. Aku ni suka ujub, aku ni suka check in check out, aku ni suka feeling bless feeling ohsem asyik upload FB. Nak puasa pun ambik gambar syukur rezeki sahur hari ni. Nak buka puasa upload gambar syukur ni menu buka puasa aku hari ni. Dah riak takabbur tunjuk amalan kat orang. Tengok balik kita punya posting, kita punya percakapan di FB, IG, Whatsapp ada tak kita ujub, riak, takabbur atau bajet bagus.

5. Renung tanggungjawab kita. Aku ni buat ke tak tanggungjawab aku sebagai seorang anak, sebagai isteri, sebagai suami, sebagai ibubapa, sebagai menantu, sebagai mertua, sebagai majikan, sebagai pekerja.

Lima perkara ni kena renungkan setiap hari terutama selepas solat, ketika kita dalam keadaan bersih hati kerana aura energy positif kita adalah selepas solat dan sebelum kita tidur.

Bila setiap kali kita renung ayat-ayat Allah, kita akan jadi hamba yang taat. Bila tengok apa-apa yang berlaku ingat Allah. Mata hati kita jadi lebih terang bila kita sedar akan kuasa Allah di mana-mana.

Apabila kita bersyukur, kita juga semakin kurang merungut setiap hari. Kalau kita lihat silap dan dosa diri, kita sibuk nak perbaiki diri sendiri, tak ada masa nak tengok berita nak lihat nak cari salah orang.

Kalau kita renungi tanggungjawab kita, kita akan jadi orang yang amanah yang menjalankan tanggungjawab. Insyaallah hidup kita akan jadi lebih tenang dan bahagia.

Nak tahu status hati kita tengok status ketenangan. Kalau kita solat tapi hati tak tenang ada something wrong dengan solat. Ada something dengan solat, takut ada something wrong dengan wudhuk.

Mekap yang tak dicuci dengan sebersihnya menggunakan makeup remover menyebabkan wudhuk tak sah. Wudhuk tak sah mengakibatkan solat tak sah. Bila solat kita Allah tak terima, hati tak tenang, hidup tak bahagia.

Begitu kata Ustazah Norhafizah.

Jadi kita kenalah muhasabah diri dan periksa diri kita setiap hari sepertimana yang disarankan oleh beliau.

Sepuluh ayat ni juga boleh anda amalkan setiap hari untuk jadi insan yang lebih baik. Usahakan diri untuk berubah.

 

10 Surah Yang Baik Di Amalkan Setiap Hari

1. Surah Al Fatihah – Baca ketika hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya’Allah akan aman tenteram dan terjauh dari gangguan syaitan.

2. Surah Yassin – Pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Quran seluruhnya.

3. Surah At Dhuhan -Dibaca sekali pada malam Jumaat agar kita selamat dari huru hara di Padang Mahsyar.

4. Surah Al-Waqi’ah -Baca setiap malam, insyaallah tidak akan miskin.

5. Surah Al Khausar -Allah SWT akan mengabulkan hajatnya termasuk rezeki.

6. Surah Al-Khafirun -Perumpamaannya seperti membaca seperempat Al-Qur’an, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan.

7. Surah Al-Mulk – Lepas dari siksa kubur.

8. Surah Al Ikhlas -Terlepas kesusahan duniawi, dimudahkan gelombang sakratulmaut dan dihindarkan dari kegelapan kubur.

9. Surah Al Falaq -Terlindung dari godaan syaitan dan kejahatan manusia.

10. Surah An Nas – Buat hati lebih terang dan dilindungi daripada syaitan dan jin.

 

Sumber : kataustaz.com

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here